بانک کتاب مارکا
0 0 تومان
  • هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

درسی نقشه کشی فنی رایانه ای (گروه مکانیک) دهم

کد محصول : 210203
سال چاپ 1403

155,000 تومان

یکی از مباحث مهم که دانش آموزان رشته های فنی حرفه‌ای، به خصوص شاخه مکانیک باید بیاموزند و بر آن مسلط باشند، نحوه ترسیم نقشه و نقشه خوانی با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری است. در همین راستا سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کتابی با عنوان “نقشه کشی فنی رایانه‌ای – گروه مکانیک” تالیف کرده است.

این کتاب درسی همانطور که از عنوانش پیداست، یکی از کتاب ها و دروس اختصاصی گروه مکانیک است. البته گروه مکانیک در حال حاضر به چند شاخه تقسیم می‌شود و این درس برای تمام شاخه ها نیست. چاپ، مکانیک خودرو، ماشین ابزار، صنایع چوب و مبلمان، صنایع فلزی، تاسیسات مکانیکی، مکانیک موتورهای دریایی که در زیر مجموعه گروه تعمیر و نگهداری ماشین آلات قرار دارد، شاخه هایی هستند که این درس در پایه دهم آن ها تدریس می‌شود.

در نتیجه محصلان گروه ها و شاخه های مذکور، موظف به خرید کتاب درسی نقشه کشی فنی رایانه‌ای – گروه مکانیک هستند.

صفحه ای از نقشه کشی فنی رایانه ای گروه مکانیککتاب درسی نقشه کشی فنی رایانه‌ای – گروه مکانیک

معرفی کتاب نقشه کشی فنی رایانه‌ای گروه مکانیک

کتاب نقشه کشی فنی رایانه‌ای – گروه مکانیک شامل 5 پودمان یا همان فصل است. مولفان از ابتدای کتاب و پودمان اول دانش آموز را در سطح کاملا مبتدی قرار داده و به ترتیب، به آموزش نحوه ترسیم نقشه پرداخته اند. در نتیجه انتظار می‌رود دانش آموز پس از آموزش کامل این درس، قدرت ترسیم نقشه های فنی با کمک ابزارهای رایانه‌ای مثل اتوکد را داشته باشد. در ضمن اصطلاح ترسیم نقشه در اینجا هر نوع نقشه‌ای را شامل می‌شود. به طور مثال دانش آموز با مشاهده قطعه های مختلف می‌تواند نقشه آن ها را طراحی کند.

در کنار آموزش نقشه کشی، مولفان در کتاب نقشه کشی فنی رایانه‌ای – گروه مکانیک نقشه خوانی را نیز آموزش داده اند. زیرا دانش آموز باید علاوه بر نقشه کشی، قدرت این را داشته باشد که از روی نقشه موجود قطعه مورد نظر را تولید کند. چرا که در بازار کار روال به این شکل است که عده‌ای مسئول طراحی نقشه هستند و عده‌ای دیگر مسئولیت تولید قطعه ها را برعهده دارند.

ساختار درس های کتاب

همانطور که در پاراگراف های بالاتر گفته شد، کتاب نقشه کشی فنی رایانه‌ای – گروه مکانیک متشکل از 5 پودمان است. اکثر کتاب های مخصوص رشته های فنی بجای بخش یا فصل به چند پودمان تقسیم می‌شوند. بنابراین پودمان همان فصل کتب درسی دیگر محسوب می‌شود و به این ترتیب چند درس درون خود جای می‌دهد. نکته مهم این که درس های موجود در هر پودمان پشت سر هم قرار دارند و چنین نیست که مولفان آن ها را از هم جدا کرده و در ابتدای هر درس تیتر آن را نوشته باشند.

هر پودمان از کتاب نقشه کشی فنی رایانه‌ای – گروه مکانیک، شامل 3 بخش است:

  1. متن اصلی درس؛ متن درس که بیشترین صفحات کتاب به آن اختصاص داده شده خود شامل تصاویر، جداول و … می‌باشد.
  2. فعالیت؛ تعداد فعالیت های این کتاب درسی نیز تقریبا زیاد است. این مسئله نشان می‌دهد که مولفان به دنبال آموزش عملی مباحث هستند که روش درست هم همین است.
  3. معیار شایستگی (ارزشیابی عملکرد)؛ در انتهای هر پودمان یک جدول با عنوان معیار شایستگی وجود دارد. معلمان باید مطابق با آن میزان یادگیری دانش آموزان را به صورت عملی ارزیابی کنند.

علاوه بر 3 بخش نام برده کادرهایی با تیتر تعریف، تحقیق، پرسش و … نیز در این کتاب درسی مشاهده می‌شود.

بخشی از نقشه کشی فنی رایانه ای گروه مکانیکآموزش ترسیم نقشه با نرم افزار اتوکد

دروس ارائه شده در کتاب نقشه کشی فنی رایانه‌ای پایه دهم گروه مکانیک

پودمان اول: ترسیم نقشه از روی قطعه

پودمان دوم: نقشه خوانی

پودمان سوم: ترسیم نقشه در برش

پودمان چهارم: ترسیم نقشه با دست آزاد

پودمان پنجم: ترسیم نقشه با رایانه

با توجه به طولانی بودن سرفصل های هر پودمان، امکان درج نام تمام آن ها وجود نداشت. به همین دلیل فقط به ذکر عنوان پودمان بسنده می‌کنیم.

خرید کتاب نقشه کشی فنی رایانه‌ای گروه مکانیک

با این که کتاب نقشه کشی فنی رایانه‌ای – گروه مکانیک کامل و جامع است، منتهی دانش آموز را صرفا برای امتحانات پایانی آماده می‌کند نه کنکور سراسری و آزمون های استخدامی. پس دانش آموزان طالب کسب مهارت های بیشتر، باید در کنار این کتاب درسی به فکر خرید کتاب کمک درسی نیز باشند.

بانک کتاب مارکا مرجعی مناسب برای خرید کتب درسی و کمک درسی تمامی مقاطع تحصیلی است.