بانک کتاب مارکا
0 0 تومان
  • هیچ محصولی در سبد خرید نیست.
بودجه بندی ریاضی کنکور تجربی

بودجه بندی ریاضی کنکور تجربی چگونه است؟

رشته علوم تجربی یکی از پرطرفدارترین شاخه‌های نظری در دوران دبیرستان است که دانش‌آموزان بسیاری، برای ادامه مسیر آموزشی خود آن را انتخاب می‌کنند. یکی از دروس تخصصی رشته تجربی که در کنار زیست‌، زمین‌شناسی، فیریک و شیمی نقش پر رنگی در نتیجه آزمون کنکور تجربی خواهد داشت، درس ریاضی است. درس‌های رشته تجربی با توجه به رشته‌های دانشگاهی آن، ضرایب متفاوتی دارند.

دانش‌‌آموز با توجه به رشته مورد علاقه خود، تمرکز و زمان بیشتری برای هر یک از دروس تخصصی و عمومی اختصاص می‌دهد. اما درس ریاضی فارغ از رشته انتخابی داوطلب، تاثیر چشمگیری در نتیجه نهایی آزمون کنکور دارد. بنابراین دانستن بودجه بندی ریاضی کنکور تجربی و اهمیت هر مبحث آن کمک قابل توجه‌ای به داوطلب برای گرفتن نتیجه بهتر می‌کند. به همین دلیل در این مقاله از بانک کتاب مارکا به بررسی کامل بودجه بندی ریاضی کنکور تجربی خواهیم پرداخت و درباره اهمیت هر مبحث آن به شما توصیه‌هایی می‌کنیم.

بهترین منابع درس ریاضی کنکور تجربی

بودجه بندی و تعداد سوالات ریاضی از هر مبحث در کنکور تجربی چقدر است؟

هر چند ریاضی رشته تجربی به گستردگی و سختی ریاضیات رشته ریاضی فیزیک نیست، اما مباحث مهم و در بعضی موارد سخت در ریاضی کنکور تجربی نیز وجود دارد. آگاهی از تعداد سوالات هر بخش به داوطلب کنکور کمک می‌کند تا برای زمان خود ارزش بیشتری قائل شده و به بهترین نحو آن را تقسیم‌بندی کند.

ریاضی کنکور تجربی در مجموع شامل 30 سوال می‌شود که در جدول زیر همه مباحث یا همان سر فصل‌های آن به تفکیک آورده شده است. در ادامه هم درباره درجه اهمیت و مهم‌ترین بخش‌های هر مبحث نکاتی را به شما یادآور می‌شویم.

نام مبحث تعداد سوالات در کنکور
مشتق و کاربردهای آن 5
هندسه 4
حد و پیوستگی 4
مثلثات 4
معادله و نامعادله 3
آنالیز و احتمال 3
توابع 2-3
توابع نمایی و لگاریتمی 2
آمار و احتمال 1-2
دنباله و تصاعد 1

مشتق و کاربردهای آن؛ مهم‌ترین مبحث ریاضی کنکور تجربی

درجه بندی اهمیت مباحث هر درس آزمون کنکور با هم متفاوت است و باید برای هر بخش با توجه به میزان تعداد سوالات آن، زمان صرف کرد. هیچ مبحثی به اندازه مشتق و کاربردهای آن، در ریاضی کنکور تجربی مهم نیست. مشتق بیشترین تعداد سوال را در ریاضی کنکور رشته تجربی دارد که نیازمند توجه و زمان مطالعه بالاتری نسبت به دیگر بخش‌ها است.

بهترین منابع ریاضی کنکور تجربی نظام قدیم

مهم‌ترین بخش‌های مشتق نیز به مشتق گيری مثلثاتی، راديكالی و كسری، آهنگ تغييرات، شرايط مشتق پذيری در يک نقطه، مشتق گيری قدرمطلق و براكت، مشتق ضمنی و مشتق تركيب تابع اختصاص دارد. در بخش کاربردهای مشتق نیز معادله خط مماس و قائم، ترسيم نمودار، عطف و تقعر، اكسترمم مطلق و اكسترمم نسبی به ترتیب مهم‌ترین موضوعات هستند. یکی از نکات آموزشی که به دانش‌آموز در یادگیری بهتر بخش مشتق کمک می‌کند، تسلط خوب روی مبحث معادله و نامعادله است.

فصل‌های حد و پیوستگی، مثلثات و هندسه؛ سکوی پرش ریاضی در کنکور تجربی

بعد از قسمت مشتق و کاربرد آن که مهمترین و پر سوالاترین مبحث ریاضی برای کنکور تجربی است، فصل‌های حد و پیوستگی، مثلثات و هندسه در کنارهم بخش بسیار مهمی از ریاضیات تجربی را تشکیل می‌دهند. از همه این موضوعات ریاضی در کنکور تجربی به یک میزان سوال طرح می‌شود. دانش‌آموز با تمرکز روی این مباحث و استفاده از کتاب کمک درسی مناسب و معتبر در کنار جزوات و کلاس‌های آموزشی، می‌تواند به درصد بالایی در ریاضی کنکور تجربی برسد.

تسلط روی این سه بخش به معنای حل 12 سوال در آزمون است که یک سکوی پرتاب برای دانش آموز خواهد بود. اما مهم‌ترین مباحث مثلثات به معادله مثلثاتی و اتحادهای مثلثاتی تعلق دارد. در بخش حد و پیوستگی نیز، پيوستگی تابع در نقطه مرزی، حد مبهم و تركيب آن با قدرمطلق و حد در بی نهايت به ترتیب بالاترین اولویت را برای طراحان سوال دارند. برای هندسه تجربی نیز از چهار بخش ترسیمات، استدلال، تشابه و تالس و تفکر تجسمی سوال طرح می‌شود.

معادله و نامعادله، آنالیز و احتمال و توابع را در ریاضیات کنکور تجربی نادیده نگیرید

معمولا کمبود زمان و فشردگی مطالب درسی باعث می‌شود تا داوطلبین کنکور بعضی از مباحث درسی را نادیده بگیرند. در انتخاب این موضوعات نیز سراغ بودجه بندی رفته و بخش‌های با سوالات کمتر را حذف می‌کنند. اما در ریاضی کنکور تجربی مطالب فشرده بوده و بهم ارتباط دارند. برای مثال با نخواندن مبحث معادله و نامعادله، آمادگی لازم برای فصل بسیار مهم مشتق وجود نخواهد داشت.

بهترین منابع کنکور تجربی نظام جدید

مهم‌ترین بخش‌های مبحث توابع به ترتیب اولویت توابع وارون، تركيب تابع، يک به يک بودن و مقدار گذاری به ويژه در توابع نمایی هستند. در بخش آنالیر و احتمال تعیین مباحث مهم‌تر کمی سخت است و طرح سوالات از این موضوع معمولا الگوی ثابتی نداشته است. ولی امکان طرح سوال از فرمول احتمال برنولی و احتمال همرنگ بودن یا نبودن مهره های خارج شده از کیسه نسبت به سایر مباحث بیشتر است. برای بخش معادله و نامعادله نیز سوالات بصورت ترکیبی و کلی طرح می‌شوند، بنابرین تسلط روی تمامی مباحث مهم است.

توابع نمایی، دنباله و تصاعد و آمار؛ درجه اهمیت کمتر در ریاضی کنکور تجربی

با یک برنامه‌ریزی خوب و منظم، هرگز مجبور به حذف هیچکدام از مباحث درسی نخواهید شد. اما در صورتی که در چنین موقعیتی قرار گرفتید و قصد نادیده گرفتن بخش‌هایی از ریاضی کنکور تجربی را داشتید، مباحث توابع نمایی، دنباله و تصاعد و آمار انتخاب‌های بهتری هستند. اگر از نظر زمان بندی دچار مشکل شدید برای بخش حل تست و تکرار و تمرین این مباحث را کنار بگذارید.

بخش‌های مهم توابع نمایی و لگاریتمی به ترتیب رشد و زوال، معادله لگاريتمی و رسم تابع لگاريتمی هستند. برای بخش آمار و احتمال معمولا از مبحث شمارش بدون شمردن همیشه 1 سوال طرح می‌شود و سایر مباحث شاخص های پراكندگی، جدول‌های آماری و نمودارها به ويژه دايره‌ای، ساقه برگ، جعبه‌ای و ميله‌ای نیز در اولویت پایین‌تری قرار دارند. برای بخش دنباله و تصاعد نیز بیشتر توجه روی همگرايی، كرانداری و يكنوایی  قرار دارد.

بهترین کتاب ریاضی برای کنکور تجربی نظام جدید و نظام قدیم چیست؟

برای بسیاری از دانش‌آموزان رشته علوم تجربی، درس ریاضی سخت و کمی نامفهوم است. این دانش‌آموزان توانایی خوبی در درس‌های تخصصی دیگر این رشته مانند زیست یا شیمی دارند، اما برای یادگیری ریاضیات دچار مشکل هستند. استفاده از منابع آموزشی و کتاب‌های کمک درسی معتبر کمک زیادی به داوطلبین خواهد کرد.

بهترین کتاب ریاضی کنکور تجربی برای افراد ضعیف

کتاب میکرو طلایی ریاضی جامع تجربی گاج یک منبع آموزشی جامع برای داوطلبین رشته تجربی است. این کتاب علاوه بر درسنامه، تست‌ها و پاسخنامه تشریحی را نیز در خود جای داده است تا دانش‌آموز را از همه جوانب مورد سنجش قرار دهد. یکی دیگر از کتاب‌های معتبر ریاضی کنکور تجربی، کتاب ریاضیات تجربی جامع کنکور انتشارات مهروماه است. این کتاب نیز با آموزش هدفمند ابتدا مباحث را به خوبی برای دانش‌آموز شرح داده و در ادامه با حل تمرینات و تست‌های فراوان به درک بهتر موضوعات کمک می‌کند.

خرید کتاب‌ ریاضی کنکور تجربی از مارکا کتاب؛ بهترین منابع کنکور تجربی را مطالعه کنید

در این مقاله به بررسی کامل بودجه‌بندی ریاضی کنکور تجربی پرداختیم و همه مباحث مهم آن را ذکر کردیم. دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور رشته تجربی می‌توانند بهترین کتاب‌های جامع کنکور تجربی را در صفحه کتاب کنکور تجربی بررسی و خریداری کنند. مارکا کتاب بهترین منابع آموزشی درس‌های عمومی و تخصصی را با تخفیف‌های ویژه برای دانش آموزان به فروش می‌رساند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 02166400400 تماس بگیرید و سوالات و نظرات خودتان را مطرح کنید. همکاران ما در مارکاکتاب آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

دسته بندی: مقالات

مقالات مرتبط

بهترین کتاب برای هدیه دادن

5 کتاب جذاب و خواندنی برای هدیه دادن

شاید بتوان یکی از جذاب‌ترین و به یاد ماندنی‌ترین هدیه برای هر شخص را خرید کتاب‌های داستان و...

کتاب انسان خداگونه

کتاب انسان خداگونه، کتابی خواندنی و ارزشمند

کتاب انسان خداگونه در سال 2015 در اسرائیل به زبان عبری چاپ شد. این کتاب در سال 2016...

کتاب آموزش پیش دبستانی

خرید بهترین کتاب پیش دبستانی برای کودکان

دوره پیش دبستانی یکی از مهم‌ترین دوره‌های درسی کودکان است. در این دوره کودکان با مطالعه کتاب، نحوه...

نظرات کاربران

  • گالری کتاب آوا
    فروردین 24, 1402

    بسیار عالی بود ممنون از سایت خوبتون